יום שבת, 31 במרץ 2018

תקועים בתחנה - התחבורע הציבורית

"כולם כולם נוסעים רחוק, מחפשים עתיד מתוק, ורק אני בבוקר קם, בקו חמש נוסע אל הים, האוטובוס מלא עשן, שתי זקנות וכרטיסן, אחד כתב על קיר בטון, איפה המדינה ואיפה החזון.." (משינה, 'עתיד מתוק') 

לאחרונה פורסם דו"ח קרן המטבע הבינלאומית בה הוגדרה התחבורה הציבורית בישראל כ-"גרועה ביותר במדינות ה-OECD (המדינות המערביות המפותחות)". הרשו לי לנחש שהקביעה הזאת לא מפילה מהרגליים את הנוסעים המתייבשים שעות בתחנות האוטובוס והרכבת. 

מצד אחד, המדינה כביכול מעודדת אותנו להשתמש בתחבורה ציבורית באמצעות הוזלה של התעריפים והפחתת הפקקים בכבישים העמוסים. 
מצד שני, חלקים נכבדים ממנה מנותקים מנגישות סבירה של אוטובוסים ורכבות. ישנם ישובים בפריפריה שזוכים, במקרה הטוב, לשניים - שלושה אוטובוסים ביום. זהו מצב שנמשך שנים וללא תקנה. המדינה כאילו באה ואומרת לנו: "תסמכו רק על עצמכם וקנו רכב. על הדרך אני אגזור קופון שמן של מיסי רכב ודלק". פחות שווה להשקיע בתח"צ.   

לשם השוואה, מערכת התחבורה הציבורית של טורונטו, בה הייתי לפני כעשור. מדובר באחת הערים הגדולות בחצי הכדור המערבי, אוכלוסיית המטרופולין שלה הוא כ-6 מיליון תושבים, קצת פחות ממספר התושבים בישראל. מבחינת טריטוריה היא מכילה 12 פעם את תל אביב. אבל יש בה מערכת תחבורה ציבורית אחודה ויעילה מאוד שנקראת Toronto Transit Commission או TTC. המערכת כוללת מטרו, חשמליות ואוטובוסים. התדירות מעוררת קנאה: הכל מגיע תוך כמה דקות, ושעות הפעילות הן עד 1 בלילה ויש קווי לילה כל יום. מבחינת המחיר, אמנם יקר יותר מישראל, אבל יחסית לתל"ג הקנדי ורמת ההכנסה הממוצעת, משתלם בהחלט. אני זוכר שהייתי לוקח מטרו מפאתי העיר למרכז ומגיע תוך פחות מחצי שעה. 

במוסקבה, בה ביקרתי לפני כשנתיים, בכלל לא חובה להחזיק ברכב. הפקקים בלתי נסבלים ולפחות יש אלטרנטיבה טובה. מספר התושבים בעיר הוא 12.5 מיליון, ובמטרופולין חיים 15.5 מיליון, כלומר כפי 2 מישראל. המטרו המוסקבאי הוא מוסד בפני עצמו; 365 ק"מ של רכבת תחתית, 14 קווים, 172 תחנות, אחוז דיוק של 99.96, והמחיר לנסיעה - כ-50 רובל רוסי, כשלושה שקלים. חצי ממחיר נסיעה בודדת בארץ. 
כמו בטורונטו, גם בבירה הרוסית ישנה מערכת הסעת המונים מאוחדת והכרטיס תקף גם לאוטובוסים וחשמליות. כלומר, ב-3 שקלים אפשר לעבור ללא הגבלה בין כל תחנות המטרו. כמה מהן אגב נראות כמו מבני פאר ומהוות מוקד היסטורי, תרבותי ותיירותי. ליד כל תחנה ישנם אוטובוסים וחשמליות בתדירות מצוינת. 

נחזור לישראל. שימו לב לפיתוח הכבישים והמחלפים; מצפון ועד דרום משרד התחבורה משקיע מאות מיליוני שקלים, אם לא מיליארדים בסלילת כבישים חדשים, הקמת מחלפים, שיפוץ כבישים ישנים ומתן זיכיונות להקמת תחנות נוחות לנהגים. במקביל, השיפור בתחבורה הציבורית נעשה במשורה, בדרך כלל באמצעות חברות האוטובוסים עצמן ולא על ידי הכוונה מלמעלה. ב-2018 עדיין לוקח לי להגיע שעה וקצת מראשון לציון למרכז יפו, באוטובוס. מרחק של קצת יותר מ-16 ק"מ שרכב גומע ב-20 דקות. זה פשוט בלתי נתפס. כאילו תכננו את מסלול האוטובוסים בגוש דן ובכלל, שיהיה הארוך והמפרך שיכול להיות. זה עוד בהנחה שהאוטובוס מגיע בזמן. בארץ, עמידה בלוחות זמנים היא לעתים המלצה בלתי מחייבת.  תלוי איזה יום תופס הנהג השחוק.  

תחנות האוטובוס שלנו לא מותאמות לשהייה ממושכת. הן מלוכלכות ולא מותאמות לתנאי מזג האוויר השונים. בחורף - לא מגינות מהגשם, בקיץ - לא מכסות מהשמש. העיריות משקיעות בתחנות עם קירות זכוכית אך ונדליסטים מנפצים אותן. ישנן תחנות בלי תאורה בשעות החשיכה. בחלק מהתחנות הציבו אמנם לוחות דיגיטליים, אך בתחנה שמעבר לכביש ייתכן ולא תמצאו אותם. לפעמים אני מחכה לקו כלשהו והנהג לא טורח לעצור באותה תחנה, מה שמכפיל לי את זמן ההמתנה. 
משרד התחבורה השקיע ותלה בתחנות את פירוט הקווים והתדירויות, וזה נתלש או מושחת תוך זמן קצר, אף אחד לא מגיע להחליף. הכי מתסכל כשאין תחנה מסודרת, והתחנה היא סתם עמוד. לפחות אפשר לתפוס מחסה מתחת לגג החנות ליד.  

מה עם הרכבת ברצונכם לשאול? ובכן, היא מתעכבת, כרגיל. הקו המהיר מתל אביב לירושלים אמור היה להיפתח לפני חג הפסח, ונדחה לחגי תשרי. בגלל העבודות על הקו הזה, בכל החודשים האחרונים הרכבת דואגת לנתק את הצפון מגוש דן ולסגור לשבועות מקטעים שלמים. איך מגיעים? בעיה שלכם. מוזמנים להצטרף לפקקים בכביש החוף, להידחס בשאטלים ובאוטובוסים או פשוט לא לצאת מהבית, אבל אז לא יהיה לכם כסף לאוכל, לדלק או סתם לכרטיס חופשי חודשי. 

רק לפני מספר ימים סגרו את הקו המהיר בין תחנת ראשל"צ הראשונים לתל אביב וצפונה. לעיר הרביעית בגודלה בישראל קיצצו בחצי את הגישה הרכבתית לת"א. בשאר הרכבות, בימי ראשון וחמישי העמוסים אי אפשר להכניס סיכה לתוך הקרונות. אז יגידו לכם ברכבת שהכול זמני, ותיהנו בינתיים מהקווים החדשים לעמק יזרעאל, לכרמיאל ולנתיבות. אם יהיה לכם איך להגיע לשם. בנוסף, הושק כרטיס חופשי יומי ב-60 ש"ח לנסיעות מהצפון ועד מצפה רמון. בהצלחה, מקווה שתגיעו בסוף ליעד.  

קרדיט תמונה: צביקה טישלר


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רולטה רוסית והאופוזיציונר שמת פעמיים

ה"בחירות" שהתקיימו לאחרונה ברוסיה היו הצגה עלובה כל כך שגם הדרמטורג בתיאטרון הקטן ביותר במוסקבה לא היה טורח להעלותן כמחזה. הצאר הר...