יום שבת, 26 בינואר 2019

לילה כיום יאיר בהאנגר 11


אני מרתיח את המים/ זיכרונות צפים/ מאיימים לשרוף הכל/ יש מגירות שעדיין אני לא פותח/ עד שיוסיף בי אור  

מתוך "לילה כיום יאיר"



באחד מימי החמישי האחרונים בינואר הקר של 2019 נסעתי להופעה שסגרה אצלי מעגל, מעגל אישי ומוזיקלי של קרוב לעשור. הייתה זו ההופעה של אביתר בנאי, אחד היוצרים המוזיקליים האהובים עלי. ההופעה ציינה עשור להוצאת אלבומו הטוב ביותר, לדעתי ולדעת רבים - "לילה כיום יאיר", ששירים ממנו החלו לטפטף כסינגלים במהלך האביב של 2009. שלושה מהם נהיו להיטים ענקיים שחרכו את הרדיו במשך חודשים רבים: "אותיות פורחות באוויר", "עד מחר" ו"אבא". 


כשהאלבום יצא, הוא נמכר כלחמניות חמות והגיע למעמד פלטינה, כלומר הגיע הביתה ליותר מ-30 אלף איש. זה עוד בעידן שאנשים בקושי קונים דיסקים ומעדיף לצרוב, להוריד או לשמוע את המוזיקה שלהם דרך אפליקציה כזו או אחרת. האלבום ההוא סימן עבורי תקופת מעבר - מהטיול הגדול בקנדה בקיץ 2009 לשנה הראשונה באוניברסיטה. מדרגה נוספת בצמיחה האישית ובהתבגרות. הוא ליווה אותי, ואת החברים שהכרתי בקמפוס, בבתים, בדרכים ובהאזנה מקרית לגלגל"צ. הקול הייחודי של בנאי כאילו שלח קרני אור לפינות חבויות של הנשמה. 



באותו ערב בהאנגר אפשר היה למצוא פילוח קלאסי של הקהל שאוהב את בנאי: יאפים והיפסטרים תל אביביים לצד לא מעט אנשים עם כיפות סרוגות או כיסויי ראש. ככה זה כשעושים מסע ארוך מ"מתי נתנשק", שמטעמי צניעות כבר לא נמצא בפלייליסט של ההופעות, ועד ל"אב הרחמן" בו בנאי מציין כמעט את סוף התהליך בו הופך לאדם דתי: "את רוב הדברים העברתי/  נשאר רק עוד ארגז אחד/ כדי להרים אותו/ אני צריך עזרה שמיימית". הגרסה הדתית של אביתר בנאי מספקת שירים עם עומק וחיבור חזק למקורות. אך עדיין, היצירתיות לא נפגעה. 

המאזין יעבור מאלבום לאלבום את החוויה הלירית של חיפוש עצמי, של הגדרה עצמית מחודשת, כאשר יש יותר שאלות מתשובות. ממש כמו בשיר "אותיות פורחות באוויר" בו בנאי מתעורר באמצע הלילה, מוזר לעצמו, זר לכולם ובלי מקום בעולם, אך הוא מוכרח לקום וללכת. 

היומנים שנשרפים והאותיות שפורחות באוויר מתכתבים עם עינוי שעבר רבי חנינא בן תרדיון, תנא בדור מרד בר כוכבא, שהוצא להורג בשריפה וטרם מותו אמר לתלמידיו שהוא רואה "גווילין נשרפין ואותיות פורחות". כלומר, גם אם הקלף נשרף, התוכן שלו לא נעלם אלא נשאר לנצח. אמונה לא ניתן לשרוף. בנאי מצידו "משליך גפרור בכוונה" כי הגיעה השעה להתחיל מחדש במקום אחר ולשרוף את היומנים המסמלים את העבר החילוני שלו. הוא מדליק את האש ולא מביט לאחור.  

ההופעה של אביתר בנאי היא קודם כל דיאלוג שלו עם הקהל. הוא שיתף אותנו בתחנות שעבר בעשרים השנים האחרונות: תל אביב, רמת גן, בני ברק, צפת וירושלים. את הפיכתו של "עד מחר" כשיר השנה של תשס"ט 2009 הוא שמע במקרה ברכב שלו בבני ברק. על "ארבעתנו" סיפר כי כתב אותו בערב לימוד קסום בצפת הקבלית. היו שם הוא אישתו ועוד זוג חברים, שצמחו מאז לשבעים. כששר את "יש לי סיכוי" הנוגע ללב שיצא באלבומו הראשון והמצליח גם כן, הוא נשמע בדיוק כמו ב-1997 הרחוקה. לאחר מכן הצטרפה הלהקה ואיתה איתמר דוארי, אמן כלי הקשה שניגן על דרבוקה וכלי נגינה מחרס שהוסיפו צליל אקזוטי. 

השירים הבאים ובהם "תחרות כלבים" ו"הזאב והאיילה" מתוך אלבום "עומד על נייר" קיבלו עיבוד מחודש ומעניין. את הראשון בהם אף לא זיהיתי תחילה. "אז יום הולדת, כן?" אמר בנאי ועבר לשיר את השירים מתוך "לילה כיום יאיר", שלא על פי סדר הופעתם באלבום. כשהגיע לשירים המפורסמים יותר כל הקהל הצטרף אליו ועם האפקטים של התאורה נוצר רגע על חושי. "את השיר הבא אני רוצה לשיר עם אבא" הוא אמר לפני שהתחיל את "כוכבי בוקר" בו שילב הקלטה של אביו יצחק. "אני לא שוכח את האחים הקטנים של האלבום הזה", אמר בהתייחסו לשני האלבומים האחרונים: "יפה כלבנה" ו"לשונות של אש", מהם שר את שירי הנושא וכן את "גנב" ופרגולה". 

השירים האחרונים הוקדשו לאבא, האישי והאלוהי וההופעה נחתמה עם "אב הרחמן" שהשתלב בטבעיות עם "אבא". אביתר ולהקתו נפרדו  מהקהל ובהחלט נשאר טעם של עוד. בדרך  חזרה למחוז חפצי חשבתי כי בכל מקום "לאורך הנחל שנובע בי, מבין העצים עומד הבית שלי".   


תגובה 1:

  1. שלום חבר נפגעתי ושבור לב כשקרה בעיה גדולה מאוד ביני לבין בעלי לפני שבעה חודשים בנישואיי. כל כך נורא שהוא לקח את התיק לבית המשפט לגירושין. הוא אמר שהוא לעולם לא רוצה להישאר איתי שוב ושהוא כבר לא אוהב אותי. אז הוא ארז מהבית וגרם לי ולילדי לעבור כאבים עזים. ניסיתי בכל האמצעים האפשריים להחזיר אותו, אחרי הרבה תחנונים, אך ללא הועיל. והוא אישר שקיבל החלטה ולא רצה לראות אותי שוב. אז ערב אחד, בדרכי חזרה מהעבודה, פגשתי את חברתי הוותיקה שחיפשה את בעלי. אז הסברתי לו הכל, אז הוא אמר לי שהדרך היחידה שבה אוכל להחזיר את בעלי היא לבקר אצל זורק כישוף, כי הוא באמת עשה את זה גם. אז מעולם לא האמנתי בקסם, אבל לא הייתה לי ברירה אלא למלא אחר עצתו. לאחר מכן הוא נתן לי את כתובת האימייל של זורק הכישוף שהוא ביקר. ד"ר אלאבה. למחרת בבוקר שלחתי מייל לכתובת שהוא נתן לי, ומטיל הכישוף הבטיח לי שאחזיר את בעלי ליומיים הקרובים. איזו אמירה מדהימה!! אף פעם לא האמנתי, אז הוא דיבר איתי ואמר לי כל מה שאני צריך לעשות. ואז אני עושה אותם בלי עלייה, אז ביומיים הבאים, באופן מפתיע, בעלי שלא התקשר אליי ב-7 החודשים האחרונים התקשר אליי להודיע ​​לי שהוא חוזר. כל כך מדהים !! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדיי. ואז מאותו יום הקשר בינינו היה חזק יותר מבעבר, בעזרתו של זורק קסמים נהדר. אז, אני אמליץ לך אם יש לך בעיות, צור קשר עם ד"ר אלאבה במייל: dralaba3000@gmail.com או צור איתו קשר בוואטסאפ וב-Viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744.......

    השבמחק

רולטה רוסית והאופוזיציונר שמת פעמיים

ה"בחירות" שהתקיימו לאחרונה ברוסיה היו הצגה עלובה כל כך שגם הדרמטורג בתיאטרון הקטן ביותר במוסקבה לא היה טורח להעלותן כמחזה. הצאר הר...