יום שבת, 19 בינואר 2019

המפלגות בישראל לאן?


"תחת דמוקרטיה, כל מפלגה תמיד מקדישה את מרב הכוחות שלה כדי לנסות ולהוכיח שהמפלגה השנייה אינה ראויה להנהיג, ושתי המפלגות בדרך כלל מצליחות, וצודקות".
- הנרי לואיס מנקן 

אז למי אתם מצביעים בבחירות הקרובות? נתניהו? לפיד? גנץ? גבאי? בנט? והרשימה עוד ארוכה. נדמה שבמערכות הבחירות מאז תחילת המילניום ההצבעה הינה פרסונלית - גוליבר בפרונט והגמדים אי שם מאחור. נראה שאותיות ושם המפלגה שעל פתקי ההצבעה מעולם לא היו מיותרים יותר. השיח סביב הפוליטיקאים נהיה רדוד, כבר לא מדברים על אידאולוגיה ועל דרך אלא רק על מאן דהו. 

הבחירות נהיו זירת התגוששות דואלית: אבי גבאי הצהיר לאחרונה שזה הוא נגד נתניהו, יאיר לפיד אמר משהו דומה. זה לא מפלגת העבודה ויש עתיד נגד הליכוד, גם אם בסקרים זה לכאורה נראה כך. אני נשאל רבות לאורך השנים: "למה אתה מצביע לביבי?". נכון שהוא ראש המפלגה (הייתי מעדיף שיהיה מישהו אחר), אבל בכנסת האחרונה היו עוד 29 חברי סיעה שכל אחד מהם לטובה או לרעה עשה משהו. בכל בחירות מקדימות במפלגה יש לי את הזכות לתת את קולי לרשימה של מתמודדים המייצגים בצורה מיטבית את דעותיי. אני מסתכל על התמונה הכוללת.  

אני רוצה לדעת מה מצעה של כל מפלגה ומה היא מציעה לנו בשלל נושאים: ביטחון, כלכלה, רווחה, חינוך, תרבות, בריאות ועוד. לצערי, ציבור הבוחרים לא יזכה לרוב לקבל תשובה פשוטה מהמפלגות לשאלה: "אז מה אתם מציעים?". יש בין 15-10 מנדטים "צפים" שאינם נאמנים למפלגה כזו או אחרת ויש בהם אנשים שהצביעו למשל ליאיר לפיד כי הוא "חתיך, אהבתי לקרוא את הטור שלו בעיתון והוא אחלה מנחה בטלוויזיה". אותם אנשים פרסו לו שטיח אדום למשרד האוצר והתאכזבו ממנו קשות כשר, עד כדי הענשה של אובדן מנדטים בבחירות 2015. 

אני בספק אם הם שאלו את עצמם האם כל אחד, מוצלח ככל שיהיה במגזר הפרטי, ראוי שיהיה סביב שולחן הממשלה. בהשפעת תוכניות הריאלטי גם הפוליטיקה שלנו מתחילה להיראות ככזו, כבית "האח הגדול". בשביל אייטם במהדורות החדשות או כותרת בעיתון, נבחרינו יוצרים פרובוקציות כדי להישאר בשיח הציבורי כי הם חזקים מול ארגוני הטרור/ ערביי ישראל/ השמאלנים/ בית המשפט/ הצבא - מחקו את המיותר.

המפלגה שלי וראשה גם חוטאים בזה. החל מאי הגדרת מצע בחירות בטענה המגוחכת כי חוקת המפלגה היא למעשה המצע. מדובר בלא פחות מאחיזת עיניים. אתייחס לשני סעיפים מרכזיים בחוקה: ב. "התמדה ביישובם ובפיתוחם של כל חלקי ארץ ישראל והחלת ריבונות המדינה עליהם" - הכוונה כאן היא לשטחי יהודה ושומרון. אני מסכים מאוד עם סעיף זה, אך בפועל הדברים קורים בצורה חלקית בלבד (ע"ע "ההקפאה השקטה" של הבניה) וסיכול מלמעלה של כל ניסיון להחלת ריבונות גם על גושי ההתיישבות. ה. "קיום משטר ממלכתי-דמוקרטי במדינה: הבטחת עליונות החוק" - ח"כים בולטים בליכוד מצפצפים על המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט. 

כידוע, רה"מ נתון לחקירות שאולי יניבו כתבי אישום, אז כדי להוכיח נאמנות אבסולוטית, צריכים להתייצב לצידו ולירות בליסטראות על מערכת אכיפת החוק. זה יקנה קולות בבחירות המקדימות ותפקידים בממשלה ובכנסת שנתניהו יחלק לנאמניו. הכל מתרכז סביב המנהיג הבלתי מעורער ומוצא פיו.

בכל מקרה, עד שהמאמר הזה יתפרסם, יקומו או יתפרקו עוד כמה מפלגות, מתמודדים יצטרפו או ינטשו מפלגות קיימות ובני גנץ יגיד משהו שלא אומר בעצם דבר. יאיר לפיד לא יישאר חייב ויציג סרטון עם אמירה דומה, ואותם אנשים מהליכוד יגידו ששניהם שמאלנים. נראה שהמילה "שמאלן" או "סמולן" נהייתה ביטוי גנאי למישהו שמתכוון למכור את המדינה לערבים ואת סבתא שלו גם. ספירלת השתיקה, מושג מוכר בלימודי התקשורת באקדמיה, מרחפת מעל כולנו. אנשים שחושבים אחרת מפחדים להתבטא ושומרים את דעתם לעצמם. 

הרי הכל נהיה שחור או לבן, הלנו אתה או לצרינו. ראו למשל את הסיסמאות של הבחירות הקודמות - "זה אנחנו או הם", "ביבי או בוז'י", "ליכוד גדול מול כל השמאל". כבר לא מתמודדים בצורה עניינית עם טענות בר הפלוגתא אלא עושים לה דה-לגיטימציה ושופכים עליו זפת עם נוצות. אולי כשמן כן הן; המפלגות עסוקות בלפלג במקום בלחבר אותנו. אחד מחבריי, פעיל במרצ בעברו העיד שמפלגתו הקצינה עד כדי כך שהוא לא יכול להצביע לה. היא הפכה לגוף פוליטי מנותק, לעומתי ואליטיסטי ולא עדכנה עצמה נוכח המציאות המשתנה. פשוט נשארה בתוך הבועה. 

אם כך, מה הפלא שעל פי נתוני מדד הדמוקרטיה הישראלית ל-2018 של המכון הישראלי לדמוקרטיה "זוכות" המפלגות רק ל-16% אמון מצד הציבור היהודי בישראל (צה"ל הלא דמוקרטי נמצא במקום הראשון עם 89%). אותו ציבור רואה חדשות ושקוע בתוך הרשתות החברתיות בהן הפוליטיקאים בעיקר מכפישים אחד את השני, רבים על זוטות ובעיקר נותנים הרגשה שהם לא שליחי הציבור ששלח אותם לבית הנבחרים. אחת ההשלכות עלולה להיות מסוכנת - האדישות. הרי אם גם ככה יש עוד מאותו דבר, או פשוט אותו דבר, אז מה הטעם ללכת ולהצביע? 

אני פחות מקבל את הגישה הזאת כי היא עלולה להיות מנוצלת על ידי גורמי אינטרס בעלי כוח שיחדירו לכנסת פוליטיקאים מטעמם ויגנבו איתם ביחד סוסים, או משאבי טבע השייכים לכולנו. תסמכו על הלוביסטים שלא נחים לרגע. ההצבעה היא אולי ההשפעה האחרונה של הציבור על דבר מה במדינתו, גם אם הייאוש נעשה יותר נוח. 

ווינסטון צ'ירצ'יל אמר בצדק בזמנו ש"הדמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה ביותר הקיימת, מלבד כל יתר שיטות המשטר שנוסו עד היום". אז אולי יש לנו "צרות של עשירים", להתלונן וליהנות מהשיטה שמאות מיליונים בעולם כמהים לה. תנצלו את הפריבילגיה הזו, ולכו להצביע.  



2 תגובות:

  1. שלום חבר נפגעתי ושבור לב כשקרה בעיה גדולה מאוד ביני לבין בעלי לפני שבעה חודשים בנישואיי. כל כך נורא שהוא לקח את התיק לבית המשפט לגירושין. הוא אמר שהוא לעולם לא רוצה להישאר איתי שוב ושהוא כבר לא אוהב אותי. אז הוא ארז מהבית וגרם לי ולילדי לעבור כאבים עזים. ניסיתי בכל האמצעים האפשריים להחזיר אותו, אחרי הרבה תחנונים, אך ללא הועיל. והוא אישר שקיבל החלטה ולא רצה לראות אותי שוב. אז ערב אחד, בדרכי חזרה מהעבודה, פגשתי את חברתי הוותיקה שחיפשה את בעלי. אז הסברתי לו הכל, אז הוא אמר לי שהדרך היחידה שבה אוכל להחזיר את בעלי היא לבקר אצל זורק כישוף, כי הוא באמת עשה את זה גם. אז מעולם לא האמנתי בקסם, אבל לא הייתה לי ברירה אלא למלא אחר עצתו. לאחר מכן הוא נתן לי את כתובת האימייל של זורק הכישוף שהוא ביקר. ד"ר אלאבה. למחרת בבוקר שלחתי מייל לכתובת שהוא נתן לי, ומטיל הכישוף הבטיח לי שאחזיר את בעלי ליומיים הקרובים. איזו אמירה מדהימה!! אף פעם לא האמנתי, אז הוא דיבר איתי ואמר לי כל מה שאני צריך לעשות. ואז אני עושה אותם בלי עלייה, אז ביומיים הבאים, באופן מפתיע, בעלי שלא התקשר אליי ב-7 החודשים האחרונים התקשר אליי להודיע ​​לי שהוא חוזר. כל כך מדהים !! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדיי. ואז מאותו יום הקשר בינינו היה חזק יותר מבעבר, בעזרתו של זורק קסמים נהדר. אז, אני אמליץ לך אם יש לך בעיות, צור קשר עם ד"ר אלאבה במייל: dralaba3000@gmail.com או צור איתו קשר בוואטסאפ וב-Viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744.......

    השבמחק
  2. שלום חבר, שמי איזבלה איתן, ואני רופאה ואני בת 45. אנא קרא את עדות חיי האמיתית שלי, יש לי כוונה חיובית שהמידע הזה יעזור למישהו שקורא את המאמר הזה, תוך יומיים לשקם נישואים מקולקלים ולשקם את יחסי האהבה האבודים. אחרי שנים של מערכת יחסים עם איתן, הוא נפרד ממני, עשיתי כל מה שיכולתי כדי להחזיר אותו לאהוב אותי, אבל כל מה שעשיתי היה לשווא, כל כך רציתי אותו בגלל האהבה שיש לי אליו , שאלתי אותו עם הבטחתי לכל מה שהיה לי, אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה לעמית שלי בעבודה והיא הציעה לי לפנות לאשף אהבה שיוכל לעזור לי להחזיר לו את האהבה, אבל אני מסוג האנשים שמעולם לא חשבו שחלק מכשפי אהבה קיים או עובד, לא היה לי ברירה אבל כדי לנסות את זה, שלחתי מייל לערוץ הקסם והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור לפני שלושה ימים, הוא זרק לחש אהבה לאוויר באופן מפתיע היום השני היה בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר. המאהב לשעבר התקשר אליי בפלאפון, כל כך הופתעתי שעניתי לשיחת הטלפון וכל מה שהוא אמר זה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו על כך שהוא אוהב אותי כל כך. כל כך שמחתי ולכן התחלנו לחיות באושר ביחד. בדרך זו אתה יכול ליצור איתו קשר אם אתה צריך עזרה כלשהי אתה יכול ליצור איתו קשר עם כתובת הדוא"ל הזו: dralaba3000@gmail.com או ליצור איתו קשר בוואטסאפ / viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744 ... :) . . :) .. :) .. :) .. :). . :)

    השבמחק

רולטה רוסית והאופוזיציונר שמת פעמיים

ה"בחירות" שהתקיימו לאחרונה ברוסיה היו הצגה עלובה כל כך שגם הדרמטורג בתיאטרון הקטן ביותר במוסקבה לא היה טורח להעלותן כמחזה. הצאר הר...